Jak rozpoznać ucznia z dysleksją?

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – dysleksja, dysortografia

i dysgrafia u uczniów klas IV-VI

Oprac. Katarzyna Błońska

 

 

W literaturze dotyczącej problemu trudności w pisaniu przyjmuje się, że uwarunkowania mogą być wielorakie. Wśród czynników powodujących te trudności
M. Bogdanowicz wymienia:

 

W zespole specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu wyróżnia się:

 

Symptomy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu:

 

Uczeń:

 

Motoryka duża:

 

Motoryka mała i koordynacja wzrokowo-ruchowa:

 

Funkcje wzrokowe:

 

Funkcje słuchowo-językowe:

 

Pamięć fonologiczna, sekwencyjna:

 

Lateralizacja czynności ruchowych:

 

Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni:

 

Orientacja w czasie:

 

Symptomy dysleksji rozwojowej w nabywaniu umiejętności szkolnych:

 

Czytanie

 

Pisanie:

 

Niepoprawna pisownia związana z opóźnieniem rozwoju funkcji wzrokowych (spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej):

 

Niepoprawna pisownia związana z opóźnieniem rozwoju funkcji słuchowo-językowych (przede wszystkim spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, również uwagi i pamięci fonologicznej), także aspektu morfologiczno-syntaktycznego:

 

Trudności z opanowaniem poziomu graficznego pisma związane z opóźnieniem rozwoju ruchowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

 

Zjawiska związane z dynamiką zmian objawów

 

Bibliografia:

1.      Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w domu Gdynia 2009

2.      Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2004

3.      Mickiewicz J., Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii
w starszym wieku szkolnym
, Toruń 2002

4.      Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994