. .

ZADANIA I ROLA ŚWIETLICY SZKOLNEJ

Szkoły Podstawowej nr 15

 

                                                          Opracowała: Agnieszka Kozioł – wychowawca świetlicy

 

Świetlica szkolna zajmuje ważne miejsce w systemie opiekuńczo-wychowawczym, jest dziś jedną z najbardziej popularnych form opieki nad dzieckiem.  Korzysta z niej stosunkowo duża grupa uczniów najmłodszych klas.

Zadaniem świetlicy  jest nie tylko zorganizowanie uczniom czasu wolnego, relaksu                        i wypoczynku przed zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu.  Spełnia ona bowiem jeszcze szereg innych funkcji  mających na celu wspieranie rozwoju dziecka.

Do jej zadań należy organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do odrabiania zadań domowych, nauki własnej, ujawnienie i rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień wychowanków, tworzenie warunków kształtujących nawyki kultury życia codziennego, rozwijanie samodzielności, samorządności i społecznej aktywności. Organizuje zajęcia ruchowe, plastyczne, teatralne, przygotowuje uroczystości szkolne, rozwija czytelnictwo.

Świetlica pracuje w oparciu o „Roczny plan pracy” uwzględniający zadania „Planu pracy” i „Programu  wychowawczego”  szkoły. Opracowany przez wychowawców „Regulamin korzystania z opieki świetlicy” szczegółowo określa jej zadania, organizację                       i zasady postępowania w konkretnych sytuacjach.

 Zasady obowiązujące  na terenie świetlicy  reguluje „Regulamin Świetliczaka”, który jest "kontraktem" zawartym z dziećmi i wspólnie z nimi stworzonym.

Wychowawcy pracujący w naszej świetlicy systematycznie współpracują                            z nauczycielami uczniów, podejmując wspólnie decyzje wychowawcze. Znają ich potrzeby, zdolności i zainteresowania. Współpraca z rodzicami pomaga rozwijać samodzielność                             i społeczną aktywność ich dzieci. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb każdego uczestnika przy realizacji zamierzonych celów wpływa na dobrą atmosferę w świetlicy.

W tym roku szkolnym świetlica pracuje w lepszych warunkach lokalowych, zajmuje przestronną, jasną salę na parterze szkoły. Uczniowie korzystają z posiłków w stołówce szkolnej i podczas dwóch obiadowych przerw, przebywają w niej pod opieką zmieniających się wychowawców świetlicy.   

W sali świetlicy uczniowie mają do dyspozycji wydzielone miejsce do odrabiania zadań                 i nauki, miejsce do zabaw i ćwiczeń  z wykładziną dywanową. W  czasie gier  i zabaw ruchowych uczniowie korzystają  z sali gimnastycznej, boisk i wkrótce z placu zabaw.   Rozwijając aktywność ruchową chętnie korzystają  z piłek, chusty animacyjnej i ulubionych kształtek rehabilitacyjnych z twardej pianki.

Aktywność dziecka i jego samodzielność w wykonywaniu określonych zadań jest istotną cechą pracy świetlicowej.

Przy grach i zabawach dzieci mimowolnie podporządkowują się zasadom gry, uczą więzi                  z grupą, współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji. Zgaduj - zgadule, konkursy i zagadki zawierają pewne elementy zabawowe i stanowią ulubione przez dzieci formy zajęć.  Ponadto zmuszają one do samodzielności, kształcą odwagę i wiarę we własne siły, ćwiczą pamięć                 i umiejętność koncentracji uwagi.

Dzieci lubią czytać książki i chętnie uczestniczą w zajęciach związanych z czytelnictwem. Kącik czytelniczy to miejsce, gdzie dzieci mogą czytać ulubione książki, przeglądać czasopisma. Formą tych zajęć jest także czytanie przez nauczyciela wybranych przez uczniów książek. Zadaniem zajęć czytelniczych jest kształtowanie nawyku obcowania z książką                     i rozwijanie kultury czytelniczej, pogłębianie i rozszerzanie wiadomości i umiejętności nabytych przez uczniów na lekcjach, wzbogacenie znajomości języka ojczystego, wyrabianie wrażliwości na treść książki, budzenie zainteresowań różnymi dziedzinami wiedzy, kształtowanie zamiłowań czytelniczych. Głośne czytanie wpływa na opanowanie                          i doskonalenie techniki czytania.

Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach plastycznych. Wartość płynąca z tej formy zajęć to wyrabianie zręczności palców, kształtowanie wyobraźni i umiejętności kompozycyjnych.                            

 

Warunki lokalowe, wyposażenie  i atrakcyjne zajęcia zarówno dla dzieci młodszych jak                  i starszych sprawiają, że każdy uczeń, który uczęszcza do świetlicy czuje się mile widziany                          i potrzebny.