Scenariusz lekcji wychowawczej

 

Temat: Moja wspólnota klasowa.

 

Cele ogólne:

-         określenie zespołu klasowego jako wspólnoty (integracja zespołu klasowego),

-         omówienie roli ucznia w klasie oraz więzi łączących koleżanki i kolegów

w jedną wspólnotę klasową,

-         kształtowanie postawy sprzyjającej tworzeniu wspólnoty.

 

Cele operacyjne:

Wiedza: uczeń, wyjaśni słowo wspólnota.

      Umiejętności: uczeń, omówi relacje i więzi łączące uczniów w jeden zespół klasowy.

Postawy: uczeń, swoją postawą życzliwości, pomocy, uczynności wobec innych buduje wspólnotę klasową.

 

Metody i formy pracy

§         indywidualna

§         zespołowa

 

Środki dydaktyczne:

 

Przebieg zajęć

 

Wprowadzenie:

  1. Określenie słowa wspólnota.

 

A/ Ćwiczenie polegające na doborze uczniów, których coś wspólnego łączy np.: kolor włosów, kolor ubrania, płeć, te same imiona. Zadaniem klasy jest odgadnięcie, dlaczego wybrani uczniowie tworzą jedną grupę.

 

B/ Wyszukiwanie wyrazów określających grupę ludzi (uczniów) nazywanych wspólnotą

(co łączy ludzi we wspólnotę, dlaczego tworzy się wspólnota, co oznacza słowo wspólnota).

Uczniowie piszą słowa z literami hasła wspólnota na karteczkach.

 

Co łączy uczniów w jedną wspólnotę?

np.: wychowawca, klasa, plecak, przedmioty, plan lekcji

 


WSPÓLNOTA

 

Omówienie pracy uczniów.

 

 

Rozwinięcie:

  1. Rola uczniów oraz więzi łączące uczniów w klasie.

 

A/ Opowiadanie pt. „Drogocenny kamień”

Dwóch przyjaciół spotkało się ze sobą po długim okresie rozłąki. W tym czasie jeden z nich stał się bogaty, a drugi biedny. Zasiedli razem do stołu i zaczęli wspominać przeżyte chwile. Podczas prowadzenia rozmowy biedny człowiek nagle przysnął. Przyjaciel

w przypływie wzruszenia przed wyjściem z jego domu wsunął mu jeszcze do kieszeni duży diament o ogromnej wartości.

Jednak, gdy jego ubogi przyjaciel obudził się, nie znalazł podarowanego mu skarbu

i rozpoczął swój dzień, tak jakby nic się nie wydarzyło.

Rok później los sprawił, że dwaj przyjaciele znów się spotkali. „Powiedz mi” powiedział bogaty widząc swojego przyjaciela w wielkiej biedzie, „dlaczego nie uczyniłeś pożytku
ze skarbu, który pozostawiłem w twojej kieszeni?”.

 

B/ Omówienie opowiadania.

Jaki skarb (uczucia, pomoc, rzecz np.: uśmiech, przyjaźń, serdeczność, pomoc
w nauce, szacunek, pocieszenie, swój talent, pożyczenie długopisu) ty możesz podarować koledze lub koleżance?

Co chciałbyś otrzymać (jaką postawę) od kolegi lub koleżanki, od swoich rówieśników

z klasy?

Jakie więzi, relacje łączą w uczniów w jeden zespół klasowy?

 

C/ Ćwiczenie – pajęczyna.

Wszyscy uczniowie stają w kręgu. Jedną nitkę przekazujemy do każdego ucznia w różnych kierunkach, tak, aby wszyscy trzymali jedną nić. Utworzy się pajęczyna z nici trzymanych przez wszystkich uczniów.

(w ćwiczeniu należy podkreślić, ze każdy trzymający nitkę jest ważny, nie należy zerwać jej, bo wtedy wszystko jest zniszczone, zwrócić uwagę na wspólnotę klasową, wszyscy są wartościowi jako uczniowie i potrzebni w tej wspólnocie klasowej)

 

D/ Zabawa: „Kto, tak jak ja?”

W czasie zabawy uczniowie siedzą w kole na krzesełkach. Ustawiamy jedno krzesło mniej od uczestników zabawy. Osoba, której brakuje krzesła staje w kole i mówi polecenie: „Kto tak jak ja, ma mundurek szkolny, zmienia miejsce” (wszyscy ucznowie z mundurkami zmieniają miejsce siedzenia). Przykłady poleceń: „Kto, tak jak ja lubi lody”, „Kto, tak jak ja ma w domu kota” itp. Każda kolejna osoba która nie zdąży zająć krzesełka mówi polecenie.

 

Podsumowanie lekcji

  1. Postawa życzliwości wobec innych.

 

Uczniowie losują zapisane na kartach imiona i nazwiska swoich kolegów i koleżanek (każdy jedną osobę). Dla każdej wylosowanej osoby należy wykonać dobry uczynek ( kilka uczynków) np. w tygodniu, dniu. Mówimy o zachowaniu w tajemnicy imienia i nazwiska wylosowanego ucznia.

(inna froma np.: napisanie trzech miłych słów o wylosowanej osobie i głośne odczytanie wszystkich kartek itp.)