WSZECHOBECNY HAŁAS - scenariusz apelu dla klas starszych szkoły podstawowej.

 

Na scenę wchodzą uczniowie prelegenci oraz w roli głównej HAŁAS (potargane ubranie, rozwichrzone włosy....) pozostali uczniowie trzymają strzałki z napisami źródeł hałasu

np. środki komunikacji: samoloty......, głośna muzyka......itd.

Uczeń 1

Będziemy dzisiaj zanudzać was hałasem ,ale decybele ,o których będzie mowa na pewno nie pozwolą wam przysypiać.

Informacje o hałasie zbieraliśmy z różnych źródeł tj. encyklopedie, słowniki, książki, czasopisma, internet, wykorzystaliśmy także własne obserwacje środowiska szkolnego, bo my uczniowie niestety też jesteśmy źródłem hałasu.

Hałas jest wszechobecny nie ma tutaj żadnych wątpliwości, a dzisiaj dostarczymy wam szeregu dowodów potwierdzających tą tezę.

Zacznijmy od definicji hałasu:

Uczeń 2

Hałas to dziwne słowo i zjawisko nie mające ani jednobrzmiącej definicji ani nawet pochodzenia. Aleksander Bruckner definiuje hałas (hałasować, hałasić hałaśliwy) jako słowo ,,dawniej nie znane, może do hała- dorobione”. Tak więc słowo dawniej nieznane dzisiaj nabrało wyraźnego znaczenia. Encyklopedia Popularna PWN definiuje hałas jako każdy dźwięk niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia ludzkiego.

W Słowniku języka polskiego PWN hałas z kolei jest definiowany jako nieskoordynowane, zakłócające spokój głośne dźwięki, a hałasować to: robić hałas, głośno się zachowywać, stukać, łomotać huczeć, krzyczeć, wrzeszczeć. Inna bardzo ładna definicja hałasu to: dokuczliwy, dziki, ogłuszający, piekielny hałas. W tym miejscu chcę wyraźnie podkreślić, że nie mam nic przeciwko futbolowi i jego ulubieńcom. A hałastra to gawiedź, zgraja i prymitywny motłoch, jakby kto nie wiedział.

Uczeń 3

Hałas obecnie istnieje wszędzie. Atakuje nasze uszy w domu, w szkole, w pracy.

Często jest składnikiem relaksu i wypoczynku !!!???Głośna pop- muzyka czy ryk stadionów należą do elementów wypoczynku dużych grup ludzi.

Nikt chyba dzisiaj nie wątpi, że hałas jest szkodliwy. Hałas uszkadza słuch i może doprowadzić do jego utraty.

Ucho ludzkie zarówno na jawie jak i we śnie stale odbiera dźwięki.

Poznaj sytuacje, które są dla naszego ucha bezpieczne, ryzykowne i groźne.

Dodajmy także, że jednostką pomiarową dla hałasu są decybele.

Bezpieczne dźwięki to 20-60 decybeli tj. szelest liści, tykanie zegara , szum cichej ulicy, zwykła rozmowa , śpiew ptaków.

Ryzykowne 75-100 decybeli – gwar w restauracji z muzyką, szum głośnej ulicy, odgłos jadącej ciężarówki i autobusu.

Groźne 100- 140 decybeli- warkot motocykla bez tłumika, dźwięki koncertu rockowego, pracujący młot pneumatyczny.

Dopuszczalne poziomy hałasu w danych warunkach określone są przez odpowiednie normy, np. w centrum miast w dzień nie powinien przekraczać 60 decybeli, a w nocy 50 decybeli, natomiast na terenach chronionych ( parkach, uzdrowiskach, przy szpitalach odpowiednio 40 i   decybeli ).

Uczeń 4

Wpływ hałasu na zdrowie człowieka.

Z punktu widzenia psychologii hałas jest dźwiękiem nieprzyjemnym i niepożądanym, powodującym drażliwość, zmęczenie całego organizmu a szczególnie słuchu.

Hałas ma wpływ na zdrowie i kondycję człowieka.

Szkodliwość działania hałasu na organizm człowieka objawia się zmęczeniem, gorszą wydajnością nauki trudnościami w skupieniu uwagi, zaburzeniami orientacji, drażliwością, podwyższeniem ciśnienia krwi, bólem i zawrotami głowy, czasowym lub trwałym uszkodzeniem słuchu. U małych dzieci hałas budzi duży niepokój, niepewność, zagubienie.

Nie wszyscy są jednakowo wrażliwi na po hałasowe uszkodzenie słuchu. Istnieją czynniki predysponujące zależne od genów, ogólnego stanu zdrowia, warunków środowiskowych.

Najbardziej wrażliwi na działanie hałasu są ludzie młodzi i małe dzieci. Szczególnie narażone są osoby, u których w rodzinie występuje niedosłuch, osoby długo przebywające w głośnym otoczeniu, aktualnie chore, leczone lekami potencjalnie uszkadzającymi słuch, cierpiące na stany zapalne uszu, szumy uszne, nadwrażliwość słuchową, wreszcie same mające niedosłuch, który w wyniku przebywania w hałasie może się pogłębić.

Uczeń 5

W dzisiejszym zurbanizowanym świecie mamy do czynienia z powszechnością występowania zjawisk hałaśliwych i wibracyjnych. Występują one zwłaszcza w dużych miastach, wzdłuż tras komunikacyjnych wokół obiektów przemysłowych i usługowych o charakterze wytwórczym. Fizycznymi źródłami hałasu w środowisku są najczęściej :

Ze względu na źródło i miejsce występowania hałasu wyróżnia się hałasy przemysłowe, komunikacyjne, komunalne.

Uczeń 6

Do najpowszechniejszych i najbardziej uciążliwych źródeł hałasu należy komunikacja drogowa. Jest to spowodowane faktem, że samochód dociera praktycznie wszędzie.

Terenami o największej uciążliwości hałasem są:

Poziomy dźwięku mierzone przy drodze zawierają się w granicach 65-80 decybeli.

Natomiast samoloty na trasach wznoszenia emitują hałas o poziomie 80-110 decybeli.

Oznacza to, iż komunikacja lotnicza jest szczególnie uciążliwa dla mieszkańców okolic lotnisk.

Hałas o nieco mniejszym natężeniu występuje w pobliżu torów kolejowych na trasach głównych szlaków komunikacyjnych.

Uczeń 7

Człowiek poddany nadmiernej dawce hałasu w miejscu pracy i w drodze z pracy wracając do cichego domu ma szansę zregenerowania swego stanu zdrowia natomiast przebywając nadal w głośnym otoczeniu nie ma do tego warunków. Stąd tak ważne a nie doceniane odpowiednie warunki akustyczne w miejscu zamieszkania i wypoczynku.

Gdy kończy wirować pralka, zaczyna szumieć mikser czy odkurzacz rycząc jak ciężarówka, w pokoju gra telewizor. Wreszcie zmysł słuchu odmawia posłuszeństwa. Na niedosłuch pracujemy latami. Jeśli więc masz na to wpływ: ograniczaj hałas: ściszaj sprzęt grający, jak najrzadziej używaj słuchawek do słuchania ostrej muzyki pop, korzystaj jednocześnie tylko z jednego sprzętu gospodarstwa domowego, wkładaj do uszu stopery, gdy torpedują cię decybele. Funduj uszom odpoczynek np. wybierz się na spacer do lasu, parku itp.

Uczeń 8

Sprawdź swój słuch- wykonaj test

Masz słuch prawidłowy, gdy słyszysz szept z odległości 6 metrów.

Masz słuch osłabiony, gdy słyszysz szept z odległości 1-4 metrów.

Masz słuch przytępiony, gdy słyszysz szept z odległości do 1 metra.

Grozi ci głuchota, gdy osoba, która do ciebie mówi, musi nachylić się do twego ucha, by dotarł do ciebie jej głos.

Uczeń 9

Walka z hałasem.

W Polsce i w wielu krajach uznano hałas za jeden z przejawów zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Doceniając zagrożenia powodowane hałasem, wprowadza się przepisy i normy prawne mające na celu zapobieganie narastaniu tego zjawiska.

Wśród ważniejszych instytucji i organizacji krajowych zaangażowanych w walkę z hałasem

można wymienić m.in.:

* Centralny Instytut Ochrony Pracy, który od wielu lat bada warunki panujące w zakładach przemysłowych i opracowuje środki ochrony przed hałasem,

* Instytut Medycyny Pracy im. J. Nofera w Łodzi, gdzie realizuje się programy badań nad chorobami zawodowymi powodowanymi hałasem w zakładach przemysłowych,

i wiele innych instytutów i towarzystw naukowych. W Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu prowadzone są od szeregu lat prace badawcze i epidemiologiczne, które potwierdzają związek hałasu w środowisku z częstotliwością występowania różnych uszkodzeń słuchu.

Zagrożenia powodowane hałasem są także przedmiotem zainteresowania pozarządowych organizacji pro-ekologicznych, w tym przede wszystkim Ligi do Walki z Hałasem.

Zainteresowanie problemami hałasu i jego wpływu na zdrowie człowieka jest szczególnie silne w krajach wysoko uprzemysłowionych.

Uczeń 10

Znając już definicję hałasu, poznawszy źródła hałasu, a także wiedząc o zgubnych skutkach długotrwałego przebywania w hałasie przyglądnijmy się szkolnym sytuacjom, w których uczestniczymy my sami.

  1. scenka – przerwa między lekcyjna
  2. scenka - dyskoteka szkolna
  3. scenka - lekcja wychowania fizycznego
  4. scenka - szatnia

Uczeń 1

Sami wyciągnijmy odpowiednie wnioski.

Uwagi do realizacji scenek:

W poszczególnych scenkach wykorzystujemy autentyczne nagrania magnetofonowe relacjonujące hałas towarzyszący w/w sytuacjom w naszej szkole.

Przed każdą kolejną scenką wchodzi uczeń z planszą zapowiadającą.